Gemenskap

En förutsättning för lärande och att må bra är en trygg elev i en trygg miljö.

Syftet med skolans värdegrundsplan är att den ska utgöra en gemensam grund, där etik och empati styr vår moral och våra konkreta handlingar. Skolan ser det som en naturlig del av lärandet att ge barn och ungdomar ett sätt att förhålla sig på och redskap till frågor som rör etiska och moraliska frågor för att tydliggöra för eleven hur andra  uppfattar eller känner, och vilka värderingar och attityder andra har. Skolan arbetar med att ge barn och ungdomar en ökad självkänsla och framför allt empatisk förmåga.

Barn och ungdomar som är trygga och kan leva sig in i hur andra känner är inte lika benägna att utföra destruktiva handlingar mot sig själva eller sin omgivning.

I vardagen uppkommer situationer som personalen kan ta tillvara och använda till att stärka elevens självständighet och skapa trygghet. Det är viktigt att eleven får möjlighet att lära sig ta ansvar för sina handlingar, ta hänsyn och följa regler, får träna sig på att lösa konflikter med kamrater verbalt, samt vísa hänsyn och respekt för andra.

Eleven har även möjlighet att påverka genom klassråd och elevråd. Dessa planeras och genomförs regelbundet.
På dessa möten kan eleven utveckla sitt demokratiska tänkandeoch mötena kan ge konkreta effekter på elevens vardag i skolan.

På Rävemåla friskola

• ses varje elev

• tillrättaläggs raster så att alla kan delta och få möjlighet att röra sig

• finns ett inkluderande tilltal