Hälsa

Hälsa handlar om att må bra i ett större perspektiv. Mat och rörelse är två viktiga komponenter, men hälsa handlar också om självkänsla och delaktighet. Rävemåla friskola vill arbeta med alla dessa delar som en integrerad del i undervisningen. Olika temadagar och arbeten kommer att genomföras och de kommer att planeras i samverkan mellan berörda ämnen. Den mindre skolan ger också större möjligheter att se varje individ och dess behov.

Flera undersökningar visar att lärandet förbättras efter fysisk aktivitet. De visar också ett samband mellan fysisk kondition och psykiskt välmående. Fysisk aktivitet kan ske inte bara på raster och i idrottsämnet, utan även i form av kortpass med rörelse under lektioner. Raster och (idrotts-)lektioner tillrättaläggs så att eleverna får ordentliga tillfällen att röra sig.

Lek, rörelse och skapande verksamhet är självklara inslag i fritidsverksamheten. Att få arbeta med olika uttrycksformer som drama, dans, musik, bild och form är viktigt och ger eleven möjlighet att få vara kreativ och själv påverka sitt lärande. Leken stimulerar till att utforska och pröva olika kunskaper och erfarenheter. Genom detta får personalen möjlighet att hjälpa och stärka eleven språkligt och kunskapsmässigt i vardagliga sammanhang.

Elevhälsan arbetar förebyggande och hälsofrämjande med att tidigt upptäcka fysisk och psykisk ohälsa. Olika delar av elevhälsan medverkar på undervisningstid och genomför en årlig psykisk och fysisk hälsokontroll av elever och personal. I elevhälsoteamet ingår förutom rektor och ansvarig lärare, läkare, sjuksköterska, kurator, psykolog samt specialpedagog.

På Rävemåla friskola

• inser vi att mat och rörelse är två viktiga komponenter för att må bra

• inser vi sambandet mellan fysisk aktivitet och lärande

• inser vi sambandet mellan fysisk aktivitet och psykiskt välmående